22 Apr 2014

Tip Untuk Hamil Dengan Cepat

Hari ni saya nak kongsikan beberapa tips untuk hamil dan cadangan Vitamin Shaklee untuk membantu kesuburan untuk pasangan yang belum dikurniakan anak/ zuriat, cukup stresskan kalau tiap kali orang tanya macam2 soklan mengenai anak...

Jom kita baca sikit tips-tips yang boleh anda amalkan untuk meningkatkan kesuburan dan seterusnya hamil dengan cepat.

1. Fahami bagaimana kehamilan terjadi . Jika haid anda teratur, setiap pertengahan bulan telur akan dikeluarkan oleh ovari dan sekiranya dalam masa yang sama anda berhubungan, sperma dari faraj akan berenang ke dalam rahim dan akan berjumpa dengan telur yang menanti di salur peranakan (tiub falopio). Persenyawaan akan terjadi danselepas itu telur yg bersenyawa akan mengalami impantasi dan berlakulah kehamilan. Memahami bagaiman sistem reporduksi anda berfungsi menjadikan anda lebih peka kepada faktor-faktor kesuburan dan juga memahami mengapa wanita gagal hamil.
2. Jumpa doktor anda. pastikan anda bebas dari sebarng masalah dengan membuat lawatan doktor. Masalah seperti cyst, endometriosis atau fibroid adalah penyakit yang kerap dikaitkan dengan sukar hamil. malangnya wanita sering mengalaminya tanpa sebarang tanda dan gejala dan sekiranya diagnosa dapat dibuat diperingkat awal, rawatan yang berkesan mungkin akan dapat diberikan danmengelak dari masalah sukar hamil. Sekiranya haid anda teratur dan sudah mencuba selama setahun untuk hamil, anda mungkin boleh mengambil kira ujian analisa sperna dan HSG (hysteros-salphingography) untuk memastikan salur fallopio anda tidak tersumbat.

3. Dapatkan berat bdana yang ideal . Sekiranya anda mempunyai berat badan yang terlalu besar atau terlalu kurus, ia mungkin boleh memberi masalah kepada kesuburananda. kawal berat badan dan kira BMI (Body Mass Index) anda. BMI antara 20-24 menunjukkan berat optimal.

4. Ketahui waktu subur anda. Hari subur anda cuma 4-5 hari sebulan dan dengan mengetahui dengan tepat hari subur, anda boleh meninggikan peluang untuk hamil. hari subur boleh dikira dengan tepat sekiranya haid anda teratur. Catatkan BBT (suhu badan asas) anda dan cuba perhatikan tanda-tanda ovulasi seperti lendir serviks yg lebih licin dan senak perut ditengah bulan. Anda boleh membeli kit ovulasi di farmasi sekiranya mahu meramal masa ovulasi dengan lebih tepat.

5. Hubungan seks yang kerap. Melakukan seks dengan lebih kerap adalah penting untuk memastikan anda hamil dengan lebih cepat. Seks 3-4 kali seminggu adalah disarankan dan pada hari subur, berhubunganlah setiap hari. Sesetengah posisi seks boleh membuatkan anda lebih senang hamil seperti suami berada di atas. Posisi ini mungkin terbaik untuk memastikan penetrasi optimal di mana sperma dilepaskan paling rapat dengan servik. Untuk memastikan tiada tumpahan sperma, letakkan bantal di bawah punggung anda selama 30 minit atau membiarkan zakar suami berada dalan faraj selama 15 minit selepas ejakulasi.

6. Tingkatkan kesuburan suami. Pastikan kesihatan reproduksi suami juga pada tahap optimal dengan mempraktis cara hidup sihat termasuk makanan seimbang dan berat optimal, bersenam, tidak merokok dan elak dari sebarang minuman keras. Sekiranya terdapat sebarang isu semasa seks seperti ejakulasi pramatang, eloklah anda berbincang dengan doktor. ia mungkin sebab anda lambat hamil.

7. Mengambil multivitamin. Adalah disarankan kepada semua wanita yang merancang untuk hamil mengambil vitamin harian termasuk asid folik untuk mengurankan risiko janin cacat. Suami pula disarankan untuk mengambil supplement zinc complex untuk meningkatkan pengeluaran sperma.

8. Bersenam secara rutin. Bersenam adalah cara untuk anda sihat secara keseluruhan dan lebih bersedia untuk menghadapi tekanan semasa hamil dan semasa bersalin.

9. Mengambil makanan seimbang. Mengawal pengambilan makanan amat penting terutama apabila anda mengalami masalah ovulasi dan masalah ovulasi pula berkait rapat dengan PCOS iaitu salah satu sebab mengapa wanita sukar hamil. PCOS pula dikaitkan dengan masalaj kebal terhadap insulin di mana ia akan menambahkan lagi masalah ovulasi anda. Berita baiknya, dengan hanya mengawal diet, kebanyak wanita PCOS dapat menjadikan haid mereka kembali dan seterusnya berovulasi secara semulajadi.
• Amalkan memakan lelemak moniunsaturated dan kurangkan lemak transfat (yang terdapat pada makanan segera)
• Lebihkan protein dari sayuran seperti produk soya dan kurangkan makan daging.
• Makan makan yang berserat tinggi seperi sayuran dan whole grains seperti oats
• Kurangkan pengambilan gula dan sebarang karbohidrat termasuk nasi, mee, bihun dan sebagainya.
• Kurangkan makanan berasaskan susu sepertu aiskrim, whole milk dan cheese.

10. Kurangkan tekanan. Life is stressful. Memanf tak logik kalau tiada tekanan dalam hidup ini. Walaubagaimanapun, terlalu tertekan dikaitkan pula dengan masalah ketidaksuburan. Cuba buat aktiviti2 ringan yg boleh mengurangkan tekanan seperti :
• Memasak
• Bersenam
• Mendengar muzik
• Membaca dan mendengar audiobooks
• Manjakan masa dengan kawan dan keluarga
• Beromantik dengan suami

11. Jauhi la dadah, janagn merokok dan jgn dekati minuman keras. Merokok, pengambilan dadah dan meminum minuman keras bukan sahaja memberi kesan negatif kepada kesuburan malahan meningkatkan risiko keguguran janin dan komplikasi kehamilan. pastikan segala ubatan selamat dimakan dan terhadkan minuman kopi kepada 2 cawan sehari.

CADANGAN SUPPLEMENT SHAKLEE UNTUK KESUBURAN SUAMI ISTERI  

• Vitamin E, Zinc Complex & B Complex ♥ Suami
• Alfalfa, B Complex & GLA Complex ♥ Isteri


♥ Boleh add on VitaLea sebagai nutrisi tambahan kerana VitaLea adalah multivitamin dan multimineral yang lengkap untuk keperluan tubuh dan elak HB rendah.
♥ Boleh juga tambah ESSP untuk membantu dalam pembinaan sel-sel baru yang sihat. 

Anda berminat dengan cadangan daripada saya ini? InshaaAllah yang penting kita berusaha, Allah penentu segalanya..  

Source : alamhamil.com 

0 comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By Cik Rose Cute. All Right Reserved To Me.