22 Apr 2014

Ketahui Punca Rambut Gugur Dan Berkelemumur

KELEMUMUR

Kelemumur adalah fenomena normal buat kebanyakan orang yang kuat berpeluh. Kelemumur bukanlah masalah besar tetapi jika dipandang ringan ianya mampu mengundang beberapa masalah rambut yang lain.



Antara faktor berlakunya kelemumur adalah :

Peluh 
Seseorang yang kerap berpeluh mudah mendapat kelemumur kerana kulit kepala tidak bersih. Peluh yang berkumpul pada kulit kepala akan menyebabkan pertumbuhan sejenis kulat iaituPitirosporum Ovale. Penghasilan sebum (minyak semulajadi) akan mengaktifkan kulat tersebut.Pertukaran Pantas Kulit kepala 

Jangkamasa normal untuk kulit kepala bertukar kepada yang baru adalah 28 hari. Sesetengah orang boleh mengalami pertukaran kulit kepala hanya dalam masa 11 hari. Ini juga punca berlakunya kelemumur.Jarang Bersyampu 

Kulit kepala yang kotor juga menyebabkan masalah kelemumur. Tidak semestinya anda bersyampu setiap hari. Pastikan anda mencuci rambut sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.Perubahan Hormon 

Setiap perubahan hormon yang berlaku kepada wanita semasa mereka datang haid, sedang hamil atau selepas melahirkan boleh menjadi penyebab mengapa kulit kepala mereka berkelemumur. Lebihkan perhatian ke atas kesihatan kulit kepala untuk mengelakkan masalah kelemumur menjadi lebih serius.


RAMBUT GUGUR 
Jika rambut anda gugur sebanyak 100 helai setiap hari, ia masih danggap normal. Namun sekiranya jumlah rambut yang gugur adalah berganda, ianya mula menjadi serius.

Antara faktor berlakunya keguguran rambut adalah menyisir rambut terlalu kuat. Keadaan bleh menjadi lebih serius sekiranya anda menggunakan sikat yang salah. Gunakan sikat yang bergigi jarang sekiranya anda mempunyai rambut yang tebal kerana ianya tidak menarik rambut anda.

Rambut gugur juga berlaku kerana faktor perubahan hormon. Wanita yang sedang hamil atau menyusukan anak seringkali berdepan dengan masalah ranbut gugur.

Rambut juga boleh gugur sekiranya anda mengambil terlalu banyak jenis ubat. Apabila rambut gugur, sukar untuk yang baru tumbuh kerana kesan ubat yang menganggu pertumbuhan rambut.

Peliharalah rambut anda dan usah pandang ringan soal kesihatannya.

Sumber : Rapi (April 2013)


CADANGAN UNTUK MENGATASI MASALAH KELEMUMUR DAN RAMBUT GUGUR
Kebanyakan syampu di pasaran terhasil dari bahan kimia merbahaya yang merosakkan rambut. Macam-macam iklan yang kononnya nak luruskan lambut, lebatkan rambut, atasi rambut gugur dan produk ini dijual dengan harga yang murah. Hakikatnya, produk-produk ini mengandungi bahan kimia yang akan membuatkan rambut kita semakin rosak.

Untuk memastikan rambut yang sihat, pemakanan yang seimbang adalah perlu. Makanan untuk rambut yang sihat adalah makanan yang kaya dengan protein, Vitamin B Complex, Zink dan Vitamin C. Dan jika mengamalkan supplemen, pengambilan vitamin-vitamin di atas dan multivitamin akan membantu menghasilkan rambut yang sihat. Namun, pengambilan vitamin haruslah konsisten selama sekurang kurangnya 90 hari kerana sel dalam tubuh hidup antara 90 hingga 120 hari. Maka perlu masa untuk sel menerima dan menyerap dengan baik semua vitamin yang kita ambil.

Set penjagaan rambut Shaklee dikenali sebagai ProSante, adalah bebas kimia dan selamat untuk digunakan.

(1) Long Lasting Finishing Spray 

“Medium hold” memastikan gaya rambut tidak berubah
Memberikan perlindungan UV
Menguruskan rambut yang dikeriting halus dan rambut yang mudah kusut(2) Revitalizing Shampoo

Melicinkan kutikel rambut dan melebatkan rambut
Sistem pembersih yang lembut dan berpaten
Menyegarkan dan menyeimbangkan kulit kepala dan rambut tanpa terlalu melembapkan atau mengeringkannya(3) Purifying Shampoo

Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk fesyen rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan cemar persekitaran lain
Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semulajadi serta tidak melunturkan warna rambut
Ideal untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat, rambut juga tidak berkelemumur(4) Replenishing Conditioner

Perapi dan pelembap yang pekat bagi rambut yang berkilat dan lembut bak sutera
Memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang bercabang
Menguatkan rambut dengan protein dan humektan yang berasal dari alam semulajadi(5) Lightweight Conditioner

Melicinkan dan melembapkan rambut tanpa menjadikannya terlalu melekit
Mengembalikan elemen struktur supaya rambut kelihatan lebat, berkilat dan sihat
Menghilangkan kesan statik agar rambut mudah digayakan dan diurus(6) Nourishing Scalp Treatment 

Menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang factor persekitaran yang merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.
Vitamin antioksida iaitu A dan E, dan juga Koenzim Q10 melindungi anda daripada kerosakan akibat radikal bebas dan pencemaran persekitaran.
Bertindak membekalkan ruang yang optimum untuk rambut anda.
Formula tanpa bilas memudahkan anda menggunakan dan menggayakannya.
Tidak menjadikan rambut melekit atau berminyak. Perbezaan Shaklee ProSanté Nourishing Scalp Treatment adalah formula eksklusif, yang terbukti mampu mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat dan dapat melebatkan serta menguatkan rambut secara semula jadi apabila digunakan sebagai sebahagian daripada sistem Penjagaan Rambut ProSanté.


Yang mana satu anda perlukan?
Keperluan adalah mengikut jenis dan masalah rambut anda seperti berikut:
Bagi mereka yang mengalami masalah keguguran rambut anda boleh gunakan set berikut:

Revitalizing Shampoo
Lightweight Conditioner
Nourishing Scalp TreatmentSet ini boleh digunakan secara harian.
Bagi mereka yang mengalami masalah rambut berkelemumur, rambut bercabang, rambut rosak dan berminyak, anda boleh gunakan set berikut:

Purifying Shampoo
Replenishing Conditioner
Nourishing Scalp TreatmentSet ini untuk kegunaan 1-2 kali seminggu, bukan harian.
Jom Suburkan Rambut Anda!
Kulit kepala yang sihat adalah asas kepada rambut yang sihat. Itulah sebabnya kenapa setiap produk ProSanté mengandungi Scalp Health Complex, iaitu gabungan 10 vitamin, mineral dan herba bagi menyediakan persekitaran optimum untuk rambut yang sihat, lebat dan menawan.

Shaklee memilih bahan-bahan seperti:
Ekstrak swertia dan halia untuk merangsang peredaran darah dan membekalkan tenaga untuk folikel rambut; Mineral kulit yang penting seperti kuprum, zink, mangan serta vitamin A dan E untuk membantu metabolisme kulit kepala yang sihat; dan Minyak daun pokok teh serta esktrak teh hijau untuk menentang kerosakan akibat radikal bebas dan faktor-faktor persekitaran lain.

Dan anda juga tidak akan menemui sebarang bahan kimia kuat yang boleh merosakkan rambut dan juga kulit kepala anda dalam rangkaian penjagaan produk ProSanté.

Jom baca testimoni consumer lain yang telah menggunakan set ini.



credit : BayuVita

0 comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By Cik Rose Cute. All Right Reserved To Me.