16 Aug 2014

Kunjungan Tetamu Berhari Raya Di Teratak Kami

Saya percaya masih ramai diantara kita yang masih ziarah-menziarahi sanak- saudara dan rakan untuk beraya dan memohon maaf diantara satu sama lain walaupun hari ini sudah 20 Syawal. Amalan ziarah menziarahi ini ialah suatu amalan yang terpuji dan memberi manfaat besar dalam konteks persaudaraan dan perpaduan ummah.


Amalan ziarah membolehkan yang jauh menjadi dekat, renggang menjadi rapat, bersengketa menjadi damai dan susah menjadi mudah. Maka dengan amalan ziarah akan terbentuklah ikatan kasih sayang yang mengeratkan sesama insan.

Di sini saya kongsikan beberapa gambar suasana ziarah menziarah keluarga sebelah suami yang datang beraya di teratak kami baru-baru ini. 

senyum senyum... 1 2 3... 
Sangat meriah, gembira dan ceria bila dapat berkumpul bersama... pakcik2, makcik2, sepupu2... pasti usik mengusik, gelak tawa, senda dan gurau memeriahkan suasana. Al maklumlah jarang bjumpa.. msg2 dgn urusan family dan kerjaya.. susah nk bsua muka.. dan kalu dh beramai2 nie dlm bab berposing jgn cakapla msg2 suka bergambar... sporting msg2 mberi snyuman dan aksi.. gmbar beramai2 dan bselfie... free styleeee.... peace!!  hihihi...

Juadahnya bertutup lg menunggu ketibaan tetamu

Hidangan yang disajikan pd hari itu adalah daripada air tangan kami b2.. sy bsama mak mertua.. menu masakan kampung.. masing-masing bila makan 2-3 kali menambah... nyummm nyumm nyummm.. sgt mabeles.. sedap.. terbaikkkk... sbb mak yg msk kannn... pastila sedap bangat... terima kasih mak.. hihihi... kami sediakan menu makan tengahari utk hari itu... ayam masak kari, tempoyak ikan bilis campur petai, pucuk paku masak lemak ikan masin, gulai asam rong (makanan tradisional bagi orang pahang), ikan goreng dan salad telor dan tidak di lupakan juga nasi impit dan kuah kacang... buah2an tempatan pun ada.. buah langsat, duku dan manggis (drp kebun abah).. kek pun ada juga.. pencuci mulut pun ado... sy bt sagu gula kabung.. byk x byk x menu??  syukur  alhamdulillah rezeki utk tetamu kami yg dtg.. 


Taraaaaa.... inilah juadah yg sedap itu... 



Air Bandung Soda ayah yg memikat hati tetamu... 

juga yg special semasa mkn tengahari hari tu Air Bandung Soda... tetamu yg hadir mmg dh tahu air itu yg akan kami sediakan sbb suami mmg pro bt air bandung soda tuh... selalu dpt pmintaan sekiranya ada apa2 majlis dlm keluarga kami.. kembang lattew bila tahu ada org puji dia.. hihihi..   






sebelum menjamu selera, kami mengaminkan doa yang dipimpin oleh bapa mertuaku.. Doa Kesyukuran (dpt bkumpul bsama)... amin amin aminnnn... Ya Rabbal Alamin.. 






time makan paling best tgk... masing-masing khusyuk menikmati makanan yg ada.. Pelbagai aksi ada..  duduk di atas kerusi, duduk bersila di bawah, suap menyuap.. lentok melentok... alololo manjer2 gituh...  sandar menyandar pun ada bila sudah kekenyangan.. ergghhhh!! alhamdulillah.. nikmat rezeki drpNya.. 


dan akhir sekali kami sempat bposing beramai2... Di harapkan agar ukhwah fillah kita akan bkekalan hingga ke akhirnya. InshaaAllah next year kita bkumpul lagi.. jemput2la dtg rumah kami tidak kira bila... xsemestinya sambutan hari raya sahaja. Terima kasih kepada semua yg sudi dtg ke teratak kami ini.. Maaf di atas segala kekurangan drp kami sekeluarga.. 

Selamat Hari Raya Aidilfitri 
   Maaf Zahir & Batin   

0 comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By Cik Rose Cute. All Right Reserved To Me.